Het begon met een idee van Herculean Alliance, Employee Engagement Specialists. Inge Van Belle en Yves Vekemans zijn daar de co-founders van. De Herculean Alliance bouwt een ecosysteem van experten en formats(misschien ken je de Hercules Trophy wel) om bedrijven te helpen om employee engagement te meten en verbeteren. Want employee engagement is een "wicked problem" en dat schreeuwt om een community aanpak.
Ondanks de vele goedbedoelde initiatieven in de markt, waar vaak dezelfde bedrijven met awards gingen lopen, zagen we dat de engagement cijfers laag bleven. We beschouwden het dan ook als onze plicht om de Employee Engagement Awards in het leven te roepen. We ontdekken al lang bij onze klanten heel wat pareltjes, waarbij medewerkers het beste van zichzelf geven. Maar vaak kregen die verhalen het daglicht niet te zien. Een gemiste kans, vonden we!
Samen met Conny Vandendriessche, Kanaal Z en een aantal sterke partners sloegen we in 2020 de handen in elkaar. Een schot in de roos ondanks (of moeten we zeggen: dankzij?) COVID-19.
We kozen bewust voor een organische, community-first aanpak, waarbij we op zoek gingen naar de juiste mensen en organisaties. Meer dan 60 grote en kleine bedrijven schreven al in, en een 20-tal bedrijven sleepten een award in de wacht. Meer dan 100 experten en nextgens maakten al deel uit van de jury en vormen nu samen een interessante groep van ambassadeurs. Samen met Duval Union co-creërden we de Fifth Conference, tussendoor schreef co-founder Inge ook een boek over employee engagement en werd Conny ere-voorzitster. Johan Dekens nam trots de voorzittersrol over.
In 2024 vonden we het tijd om naar de volgende versnelling te schakelen en de community te laten groeien op beproefde fundamenten. Samen met Omnicom Media Group Middle East "rebranden" we de employee engagement awards naar een coole naam. De Bravos! In juni 2024 lanceerden we in de Verenigde Arabische Emiraten. Aangezien de VAE een smeltkroes is van diverse nationaliteiten durven we nu te dromen van een internationale community waarin we leren over de grenzen heen. Inshallah.
De naamsverandering bracht Machiel, de CEO van Afas en lid van de experten jury, op een idee. Hij introduceerde ons aan Isabelle Hoebrechts en Inez Senecaut, de twee leading ladies van WorkBeats. De synergieen waren overduidelijk en we besloten om samen met Yves verder te gaan en zo onze gezamenlijke impact te vergroten.
En Inge, die werd ondertussen senior partner bij Korn Ferry Middle East. Ze zal daardoor enkel kunnen focussen op een adviserende rol en haar tweede boek, dit keer in het Engels, lanceren begin 2025.